Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі:
головуючого - Козьякова С.Ю.,
членів Комісії: Бутенка В.І., Гладія С.В., Заріцької А.О., Козлова А.Г., Лукаша Т.В., Луцюка П.С., Макарчука М.А., Мішина М.І., Прилипка С.М., Тітова Ю.Г., Устименко В.Є., Шилової Т.С., Щотки С.О.,
Громадська рада міжнародних експертів у складі:
Голови - сера Ентоні Хупера,
членів Ради: Флемінга Денкера, Теда Зажечни, Мір’яни Лазарової- Трайковської, Лорни Харріс,
розглянувши на спеціальному спільному засіданні питання про відповідність кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду Сала Андрія Богдановича критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд»,
встановили:
Рішенням Комісії від 02 серпня 2018 року № 186/зп-18 оголошено конкурс на зайняття 39 вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду, з яких 27 посад суддів до Вищого антикорупційного суду та 12 посад суддів до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Сало А.Б. 14 вересня 2018 року звернувся до Комісії із заявою про допуск до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді Вищого антикорупційного суду та проведення стосовно нього кваліфікаційного оцінювання для підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді.
Комісією 24 жовтня 2018 року прийнято рішення № 233/вс-18, зокрема, про допуск Сала А.Б. до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду.
Відповідно до рішення Комісії від 27 грудня 2018 року № 325/зп-18 Сало А.Б. є таким, що допущений до другого етапу кваліфікаційного оцінювання «Дослідження досьє та проведення співбесіди» в межах оголошеного 02 серпня 2018 року конкурсу до Вищого антикорупційного суду.
У відповідності до вимог частини першої статті 9 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» рішенням Комісії від 06 листопада 2018 року № 249/зп-18 призначено 6 членів Громадської ради міжнародних експертів (далі - ГРМЕ, Рада).
Відповідно до вимог статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» та підпункту 4.11.5 пункту 4.11 розділу IV Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Комісії від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (далі - Регламент), ГРМЕ ініційовано розгляд питання відповідності кандидата на посаду судді Сала А.Б. критеріям, визначеним частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» на спеціальному спільному засіданні шляхом подання до Комісії відповідного повідомлення, яке містить, зокрема, інформаційну записку про кандидата.
В інформаційній записці ГРМЕ наведено обставини, які, на думку Ради, викликають обґрунтований сумнів щодо відповідності кандидата критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», а саме, існує суттєва невідповідність між офіційним доходом кандидата Сала А.Б. і його батьків та набутим ними майном, при цьому, наявність трьох коштовних автомобілів і квартири.
Зокрема ГРМЕ зазначила, що з 1982 до 1998 роки батько кандидата працював підземним гірничо-робочим на шахті в Львівській області. З 2000 року його батько працював і зараз є членом фермерського господарства «Дзвін» (головою якого є мати кандидата), заснованого в 1997 році. Сало А.Б. пояснив, що його батьки вели ощадний спосіб життя протягом усього періоду своєї трудової діяльності. Крім того, вони до цього часу продовжують вести особисте селянське господарство та займатись господарською діяльністю. У період із 1998 до 2018 роки загальний офіційний дохід його батьків становив 456 234 грн.
Відповідаючи на запитання щодо квартири, придбаної за 1 136 800 грн. батьком кандидата у 2017 році, останній пояснив, що 16 травня 2017 року його батько зареєстрував право власності на квартиру АДРЕСА_1 у місті Львові загальною площею 81,8 кв. м.
При цьому Сало А.Б. зазначив, що для купівлі цього майна його батько використав кошти в сумі 37 500 грн., отримані від продажу автомобіля BMW Х5, номерні знаки НОМЕР_1, а також інші спільні кошти його сім’ї.
Під час спеціального засідання кандидат Сало А.Б. зазначив, що автомобіль вкрали і тому насправді продавалися документи на автомобіль.
Ринкова вартість такого автомобіля сьогодні, 2,5 роки потому, становить приблизно 560 000 грн.
Крім того, Рада звернула увагу на те, що Національне антикорупційне бюро України повідомило про таке майно, що належить батькам кандидата Сала А.Б.:
- житловий будинок загальною площею 329,5 кв. м. у с. Борятин Сокальського району Львівської області;
- нежитлова будівля (конюшня) загальною площею 509,0 кв. м. у с. Бережне Сокальського району Львівської області;
- нежитлові будівлі (комплекс) загальною площею 1 938,7 кв. м. у с. Бережне Сокальського району Львівської області.
Кандидат зазначив, що будинок його батьків є спільною власністю подружжя, оскільки був збудований протягом 2004-2008 років за спільні кошти батьків на земельній ділянці, виділеній на підставі рішення 10 сесії 2 скликання Острівської сільської ради від 26 лютого 1997 року.
Під час спеціального засідання Сало А.Б. не надав пояснень щодо інших двох об’єктів майна, які належать його матері.
Також, Сало А.Б. не надав задовільного пояснення щодо будинку, який належить тещі кандидата, а саме, будинок площею 197,9 кв. м. у Львівській області. Надаючи пояснення в цій частині, кандидат заперечив той факт, що цим будинком володіє його мати.
При цьому Сало А.Б. не вказав, що даним будинком володіє його теща.
Кандидат визнав обставини невнесення до декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру починаючи з 2012 року інформації щодо оренди помешкання (квартири) у місті Рівному, де постійно перебуває починаючи з червня 2012 року, у зв’язку з призначенням його на посаду судді Рівненського окружного адміністративного суду.
Так, відповідно до пояснень кандидата, протягом двох років його діяльності в місті Рівному він не мав постійного місця проживання, орендовані ним квартири періодично змінювалися, частково це були гуртожитки. Сім’я Сала А.Б. постійно проживала в Великих Мостах у житловому будинку, який належить його дружині. На кінець звітного періоду Сало А.Б. брав відпустку та їхав до дружини. Надаючи відповідь, кандидат зазначив, що не знав, як правильно відобразити в декларації всі квартири, помешкання, гуртожитки, готелі в яких він тимчасово проживав. Сало А.Б. вказав, що після роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції за 2016 рік, враховуючи, що на кінець звітного періоду орендованої квартири в нього не було, тому не декларував.
При цьому кандидат неодноразово зазначив, що не знав як декларувати помешкання, гуртожитки, готелі в яких він тимчасово проживав.
Проте, такі пояснення кандидата не узгоджуються з інформацією зазначеною ним в своїй майновій декларації за 2017 рік, де він задекларував право користування квартирою з квітня 2017 року площею 51,8 кв. м.
Відповідно до інформації Національного антикорупційного бюро України дружина кандидата має будинок у Львівській області загальною площею 145,30 кв. м., де кандидат зареєстрований.
Щодо наявності трьох коштовних автомобілів, на спільному спеціальному засіданні з’ясовано, що кандидат Сало А.Б. в деклараціях особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 та 2016 роки не задекларував право розпорядження автомобілем BMW X 5, 2007 року випуску, що належить його батьку.
Рада додатково звернула увагу на те, що Сало А.Б. неодноразово перетинав державний кордон України, саме за допомогою автомобіля BMW X 5, 2007 року випуску, інформація щодо якого відсутня у відповідних майнових деклараціях кандидата.
Сало А.Б. визнав обставини невнесення до декларацій за 2015-2016 роки відомостей щодо права розпорядження автомобілем BMW Х5, 2007 року випуску, що належить його батьку.
Також, кандидат зазначив, що мета цих поїздок полягала в бажанні відвідати територію сусідніх країн Європи (ІНФОРМАЦІЯ_1), оскільки, він раніше ніколи там не був.
Щодо автомобіля BMW Х5 (2005 року випуску) кандидат Сало А.Б. пояснив, що цей автомобіль було придбано 10 вересня 2013 року за кошти, отримані від продажу автомобіля TOYOTA Corolla, та додаткових заощаджень. На момент придбання ціна автомобіля становила 103 600 грн.
З приводу автомобіля BMW 318 (2011 року випуску) та автомобіля Volkswagen Passat (2010 року випуску), під час спеціального засідання з’ясовано, що Сало А.Б. володіє автомобілем BMW, а його дружина - автомобілем Volkswagen Passat, який було набуто в 2017 році відповідно до пояснень кандидата.
Крім іншого, під час спеціального засідання було встановлено, що кандидата Сала А.Б. 22 серпня 2018 року, пізно ввечері, зупинили співробітники патрульної поліції, коли він був за кермом автомобіля Mercedes Benz S500. Надаючи пояснення в цій частині, кандидат зазначив, що його зупинили за намагання обігнати автомобіль, який рухався попереду в попутному напрямку. Протокол було складено саме за порушення правил обгону. Сало А.Б. оскаржує постанову про адміністративне правопорушення в суді, і справу вперше призначено до розгляду на 7 березня 2019 року. При цьому, кандидат пояснив, що працівники поліції попросили його пройти огляд на стан сп’яніння за допомогою газоаналізатора, але він відмовився, погодився пройти медичний огляд, але не було лікаря, який міг би його провести. Сало А.Б. знову відмовився пройти огляд за допомогою газоаналізатора.
Кандидат пояснив, що в нього «були обґрунтовані сумніви щодо технічного стану газоаналізатора», і саме тому він відмовився від проходження огляду на стан сп’яніння з використанням цього приладу.
Відповідно, було складено протокол про порушення правил дорожнього руху через відмову від проходження огляду на стан сп’яніння. Цей протокол було розглянуто в судовому порядку. Кандидат також пояснив, що судом було повністю досліджено всі обставини справи, надано оцінку доказам і винесено рішення про закриття провадження у справі у зв’язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення.
Крім того, ГРМЕ звернула увагу на те, що в 2017 році батько кандидата зміг придбати квартиру за понад 1 млн. грн., беручи до уваги, що протягом 2004- 2008 років батьки Сала А.Б. будували будинок за власні кошти, які складалися з усіх їхніх заощаджень. Згодом батько кандидата придбав дорогі автомобілі, тоді як дохід батьків становив 456 234 грн. у період із 1998 до 2018 років. Кандидат користувався обома зазначеними автомобілями і не задекларував це.
Поясненнями кандидата та поданими ним документами не підтверджується в достатній мірі джерело походження коштів, використаних для придбання ним та його батьками квартири та коштовних автомобілів.
Протягом спеціального засідання Салом А.Б. також не надано задовільних пояснень щодо помешкання площею 197,9 кв. м. у Львівській області яким володіє теща кандидата, що свідчить про недостатню відвертість під час надання відповідей на запитання, які були сформульовані ГРМЕ з метою розуміння фінансового становища кандидата загалом.
Окрім цього, Рада звернула увагу на пояснення кандидата щодо недекларування права користування транспортним засобом - автомобілем BMW Х5. Зокрема, Сало А.Б. пояснив, що він не повинен був декларувати користування вказаним автомобілем, оскільки, на його думку, одноосібним власником цього автомобіля був батько кандидата - Сало Б.П. Автомобіль використовувався кандидатом виключно на підставі п. 2 Правил дорожнього руху, відповідно до якого власник транспортного засобу, а також особа, яка використовує такий транспортний засіб на законних підставах, можуть передати керування транспортним засобом іншій особі, що має при собі посвідчення водія на керування транспортним засобом відповідної категорії, передавши їй реєстраційний документ на транспортний засіб. Тобто право на керування транспортним засобом (згідно чинного законодавства України) передається виключно шляхом передачі технічного паспорта на такий транспортний засіб і припиняється, відповідно - після повернення такого технічного паспорта власнику(чи іншій особі).
Водночас, згідно з п.11 Роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю, затвердженого рішенням від 11 серпня 2016 року № 3, більшість об’єктів декларування (в тому числі транспортні засоби) декларується відповідно до їх наявності станом на останній день звітного періоду. З урахуванням наведеного кандидат стверджував, що не декларував автомобілі, якими користувався протягом звітного періоду ситуативно, вказана обставина не була актуальною станом на 31 грудня.
Таке твердження Сала А.Б. спростовується інформацією Національного антикорупційного бюро України з якої вбачається, зокрема, що кандидат, користуючись автомобілями, перетинав державний кордон України, здійснюючи виїзд у період з 29 грудня 2014 року по 03 січня 2015 року та з 30 грудня 2015 року по 03 січня 2016 року.
Отже, такі пояснення кандидата викликають обґрунтований сумнів щодо його доброчесності та практичних навичок.
За результатами спеціального засідання, заслухавши доповідача - члена Ради, кандидата на посаду судді, дослідивши інформаційну записку про кандидата, надані ним усні та письмові пояснення, інші обставини, обговорені під час засідання, у членів Комісії та Ради лишився обґрунтований сумнів щодо відповідності Сала А.Б. критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд».
Ураховуючи викладене відповідно до вимог підпункту 4.11.10 пункту 4.11 розділу IV Регламенту на голосування членів Комісії та Ради винесено питання щодо того: «Чи відповідає кандидат критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд»?».
За результатами голосування членів Комісії та ГРМЕ рішення щодо відповідності кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду Сала А.Б. критеріям, визначеним статтею 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», не набрало установленої цією статтею кількості голосів. У зв’язку з цим кандидат має бути визнаний таким, що припинив участь в оголошеному Комісією 02 серпня 2018 року конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду.
Керуючись статтями 8, 9 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», статтями 81, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Регламентом, Комісія та Рада
вирішили:
Рішення про те, що кандидат на посаду судді Вищого антикорупційного суду Сало Андрій Богданович відповідає критеріям, визначеним статтею 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», не набрало установленої цією статтею кількості голосів.
Визнати кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду Сала Андрія Богдановича таким, що припинив участь в оголошеному Комісією 02 серпня 2018 року конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду.
Головуючий Голова
С.Ю. Козьяков сер Е. Хупер
Члени Комісії: Члени ГРМЕ:
В.І. Бутенко Ф. Денкер
С.В. Гладій Т. Зажечни
А.О. Заріцька М. Лазарова-Трайковська
А.Г. Козлов Л. Харріс
Т.В. Лукаш
П.С. Луцюк
М.А. Макарчук
М.І. Мішин
С.М. Прилипко
Ю.Г. Тітов
В.Є. Устименко
Т.С. Шилова
С.О. Щотка